keskiviikko 29. tammikuuta 2014

Lovina, Bali

Lähdettiin hostellilta Fernandon, Eikan, Kimin ja Carenin kanssa parin päivän reissulle Lovinaan. Ensimmäisenä mentiin maistelemaan kahvitilalle erilaisia kuumia juomia, mm. kuuluisaa kissankakkakahvia!! Kissankakkakahvi on peräisin kahvipavuista, jotka ennen paahtamista kulkee sivettikissan ruuansulatuskanavan läpi. Eli kisulit syövät ensin pavut maasta, sitten ulostavat kahvipavut kokonaisina ja viimeisenä ihmiset keräävät ja paahtavat kahvipavut. Kahvi on melko kallista; Wikipedian mukaan Suomessa kahvilla on 300 euron kilohinta. Ja wikipedian sanaan minä luottaisin vaikka henkeni. Vanha ystäväni kouluvuosilta. Niin kuin copy- ja paste-nappulatkin.

Fernando ja Eika. Ja minä siis keskellä.

No siinä se nyt on. Kissankakkakahvi.

Ja hyvää oli. Ja äiti: fotosoppasin tuon savukkeen tuohon tuomaan vähän uskottavuutta tähän reissuplogiin. Oon kuin Leonardo Dicaprio Blood Diamondissa konsanaan.
Seuraavana mentiin katsomaan Pura Ulun Danu-temppeliä ja lounastettiin siellä. Otettiin Fernandon kanssa sellainen polkuvene alle ja porskuteltiin menemään. Harmiksemme alkoi satamaan aika urakalla, joten polkuvene vaihtui autoon ja ajettiin vesiputouksille uiskentelemaan. Vesi oli melkein yhtä kylmää kuin Suomessa, mutta hyvä vain.

Vesiputouksilta suuntasimme riisipeltojen halki hostellilla työskentelevän Balton tiluksille Lovinan maaseudulle. Grillailtiin, soiteltiin ja lauleltiin paikallisten kanssa pihalla ja otettiin muutamat hömpsyt tequilaa. Itse olin ihan superväsynyt ja menin jo kymmeneltä nukkumaan, koska seuraavana päivänä piti herätä kukonlaulun aikaan katsomaan delfiinejä.

Heräsin vähän ennen kuutta aamulla ja nähdessäni Fernandon (joka oli nukahtanut ulos terassille neljän jälkeen kumottuaan yhden tequilapullon) olin onnellinen edellisillan ratkaisustani. Mentiin siis pitkähäntäveneellä katsomaan delfiinejä. Ja niin oli mennyt muutama muukin, samassa spotissa oli ainakin 10 venettä.  Nähtiin paljon aalloissa hyppiviä delfiinejä, mutta jälkeenpäin tuntui vähän pahalta. Ei ole yhtään kiva mennä tuollaisella rytinällä häiritsemään fisuja. Niin. Ja muutenkin näihin eläinjuttuihin tulisi suhtautua vähän skeptisesti ja varauksella matkustaessa. Ja miksei muutenkin. Kuulemani mukaan Aasiassa monissa eläintarhoissa ja katukojuissa eläimiä huumataan, jotta turistit saavat kivoja kuvia. Oho, nyt tuli vähän offtopic.

Kuudelta aamulla on kieltämättä aikainen herätys

Delfiinireissun jälkeen mentiin takaisin Balton luokse syömään aamupalaa ja jatkamaan matkaa. Vierailtiin buddhalaisessa temppelissä ja käytiin virkistäytymässä kuumilla lähteillä sekä ajettiin kukkullalle katselemaan riisipeltoja. Lounastettiin ja mentiin temppelille, johon pääsee sisään vain laskuveden aikaan. Nousuveden tullessa temppelistä tulee ikään kuin saari, on ihan veden peitossa silloin. Auringonlaskusta nautittiin kera tuorepuristettujen mehujen. Sellainen oli Lovinan reissu.